onsdag den 8. oktober 2014

Australske Mesterskaber i Perth - Mellemdistance og sprint!

Jeg er netop hjemvendt fra en uge i Perth. I Australien går byen under navnet 'det vilde vesten' mens den ude i verden bliver omtalt som 'Verdens mest afsidesliggende storby'.

Hele ugen igennem boede Eskil, Thor og jeg hos Oscar McNulty, som også er orienteringsløber og desuden har deltaget i JWOC to gange. Her boede vi sammen med Ian Lawford og fik således etableret en sand mandehybel, idet Oscars mor forlængstevar flygtet andetsteds hen :-) Vi fem drenge havde det super godt sammen og det blev en forrygende uge!

(Vi blev hentet af Oscar i lufthavnen og kørt direkte til adressen. Her rejser Perth sig så småt i baggrunden)

Mesterskaberne strakte sig over to weekender med et par enkelte træningskonkurrencer midt på ugen. Første løb på programmet var de Vest-Australske mesterskaber (WA) i langdistance om lørdagen. Konkurrencen løb i det som australierne kalder gullie/spur-terraen (slugt/udløber). Det er meget detaljefattigt og man orienterer ikke på andet end store bløde og diffuse kurver - absolut ikke det fedeste terraen, som Australien har at byde på..
   Jeg løb et udemaerket lob med kun enkelte fejl (hvilket næmest var umuligt at undgå pga. flere meget diffuse og til tider 'random' postplaceringer). Jeg endte på en 3. plads, blot 33 sekunder efter vinderen Simon Uphill. 

Og så gik de australske mesterskaber ellers i gang! Søndag stod den på 6,2 km. mellemdistance med 28 poster i 'granite'-terræn. Et væsentligt federe område end det vi så på WA-lang! Her er flere detaljerede områder med sten og klipper. Imellem de mere detaljerede områder var terrænet helt åbent og lagde op til km-tider på omkring 3:30-4:00. 
   Jeg havde gode ben og forsøgte så vidt muligt at tillade mig at tage stop inden jeg løb ind i de detaljerige områder og istedet koncentrere mig om at løbe stærkt i de nemme og åbne partier. Planen holdt da også en del af vejen, men måtte dog sande at de virkelig kræver meget mod at stoppe op, når nu terrænet er så hurtigt. Man føler meget nemt at man mister tid når man står stille! Jeg laver et par dyre fejl som koster en del tid. Jeg formår dog at holde nogenlunde sammen på orienteringen og løber ind til en 2. plads, blot 13 sekunder efter vinder Ian Lawford. Jeg er ret ærgerlig over ikke at tage sejren, fordi jeg ved, at hvis blot jeg havde holdt mig til min plan hele vejen så havde det været en sikker sejr. Den erfaring er nu gjort og jeg tager det med mig til næste løb.
Resultater: http://eventor.orienteering.asn.au/Events/ResultList?eventId=1649&groupBy=EventClass

(Australske mesterskaber - Mellem M21E)

(Australske mester skaber - Mellem M21E med mine velvalg)



Så blev det mandag og nu var det tid til de australske mesterskaber i sprint! Vi løb ved Curtin University, som ligger relativt nært til Perth centrum. Dagens konkurrence bød på 2,5 km. med 19 poster i et yderst komplekst område med mange stier, bede og forbudte områder.
   På trods af at min sidste sprinttræning ligger flere måneder tilbage lykkedes det mig relativt hurtigt at komme ind i et udemærket flow.  

(Australske mesterskaber - Sprint M21E)

(Australske mesterskaber - Sprint M21E med mine vejvalg)

Jeg lægger hårdt ud og løber nogle gode mellemtider i starten. Jeg laver et par enkelte fejl, men ikke tidstab større end 2-4 sekunder. Til sidst på banen begynder jeg dog at lave en par vejvalgsfejl og taber samtidig lidt tempo (de to forgående konkurrencer sidder vist stadig lidt i benene). Jeg kommer ind i en fornuftig tid, men må alligevel se mig slået med 26 sekunder af en stærkt løbende Tim Robertson, som iøvrigt tidligere på året vandt JWOC sprint i Bulgarien.
Resultater: http://eventor.orienteering.asn.au/Events/ResultList?eventId=1650&groupBy=EventClass   

(M21E - 2. Jakob E. // 1. Tim R. // 3. Thor N.)

Efter tre konkurrencer var det tid til en hviledag! Og vejret tegnede sig til at blive perfekt - 30 grader og høj sol! Så tirsdag tog Eskil, Thor, Thomas og jeg samt en masse af vores nye australske venner til stranden for at bade! Det var vildt skægt at kaste sig rundt i 3 meter høje bølge og fuldstændig blive taget af strømmen. Og bagefter var det bare at slænge sig på stranden og nyde solen! Fantastisk!

(En yderst formidabel dag på stranden!)

Onsdag og torsdag løb vi et par træningskonkurrencer, når nu vi alligevel var her. Eftersom at vores vært, Oscar, skulle hjælpe til med begge løbene blev vi nødt til at være på stævnepladsen allerede kl. 09. Det var liidt uheldigt eftersom at vi først startede efter kl. 13 begge dage... Vi fik dog etableret en fin lejr i skyggen og fik det bedste ud af det.
   Fredag har vi endnu en hviledag hvorefter den står på de australske mesterskaber på lang og stafet, hvor Eskil, Thor og jeg stiller et holdt sammen!
Følg med når det næste indlæg, omhandlende lang og stafet bliver udgivet inden længe!  

Dannebrog er selvfølgelig medbragt på stævnepladsen og blafrer så flot i vinden! :-)

Kocky's Overture - onsdagens løb - 8,1 km med 18 poster

Kockie's Chorus - torsdagens løb - 22 poster, som skulle klippes hurtigst muligt i valgfri rækkefølge. Korteste rute ville give 7,1 km. - kan du regne den ud? ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar